Nyt fra maskinafdelingen #37-16 07/11:

Fabrikspladen skal afmonteres, så motorhuset kan få en omgang velfortjent maling M25 var endnu en aften omsværmet, men deadline nærmer sig også hastigt! Lokomotivet skulle jo gerne være køreklar til lørdag den 3. december, hvor årets første juletog afgår. Lige nu ser det OK ud, men der mangler stadig et

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #36-16 31/10:

Per afrenser de mange kontakter i kontrolleren M25 fik igen det meste af opmærksomheden denne aften. Motoren har været prøvestartet i onsdags og kører fint, men termostaten/ temperaturviseren viste ikke korrekt. Den blev derfor skiftet. det var dog ikke helt let, da den gamle var limet fast og skruet ind

Læs mere

Torsdagsbilledet #82

Sidste torsdag var det årets Grill-aften, denne gang går vi 10 år tilbage:Den gang var M25 køreklar, mens Vildmosen endnu måtte vente et par år på sin første tur efter restaureringen. Forventeligt ser vi dem begge på egne hjul til næste år. M25 måske allerede til julekørslen?!

Læs mere

Nyt fra maskinafdeling 19/10

Jeg startede med at dreje tipvognsakslen færdig, hvorefter Bo og jeg fik monteret begge hjulene på akslen. Imens havde Jan, Per, Bjarne og Carsten fået monteret motorhus på M 25. Desuden blev der udført eftersyn på oliefyret i dag.

Læs mere

Efterårstog – Tirsdag 18. oktober

Dagen startede lidt gråt og regnen smånussede lidt ned. Forventningerne til antal besøgende på sådan en tirsdag i efterårsferien det første år siden 2008, hvor vi kører U42-tog kan ikke være høje. Så vi var da helt glade da et par bedsteforældre var mødt frem med deres barnebarn 15 min

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #34-16 10/10:

M30 og M3 nu fint litreret Sikke en travlhed på værkstederne denne aften. Der blev puslet i alle hjørner: Hans havde med posten modtaget udskårne overførings-tal, så nu er både M3 (tidligere M15) og M30 blevet flot litreret. Carsten fik også monteret den ene af de nyfremstillede sandkasser, der ved

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #33-16 03/10:

Bedford fra Nymølle parkeret efter sin sidste køretur ved egen kraft. Nu skal motoren bruges i M8 En ny veteranenhed af en type, der er sjælden gæst i en togklub havde denne aften gjort sin entre på gårdspladsen; en Bedford lastvogn, som er doneret os fra Nymølle Skærvefabrik. Den har

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #32-16 26/09:

På denne dejlige efterårsaften var der igen travlhed på værkstedet; der er i ugens løb arbejdet på M25 og denne aften blev der monteret endnu flere dele. Der blev desuden afrenset og malet i motorrummet, beslagene til vibrationsstabilisatorerne blev sandblæst og forberedelserne til etablering af elektrisk patron til motorforvarmning påbegyndt.

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #31-16 19/09:

Alle mand i gang med noget… Onsdagsholdet havde fået hentet motorhus med dele fra vognhallen og monteret den store køler på M25. Så denne aften blev der tilsluttet rør, kabler og generator med mere. Det skrider planmæssigt rem. Jeg fik malet dynamo-inddækningen og gik i gang med at afrense motorhuset,

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #30-16 12/09:

Carsten svejser sandkasser til  M3 (M15) Så kom motor og dynamo tilbage på rette plads i M25! Denne aftens store opgave var at løfte den samlede, meget tunge enhed ned på ophængene. Der er ikke ret meget plads at give af, men med brug af talje og stabelløfter i flere

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #29-16 05/09:

Peter og Carsten arbejde denne aften på at adskille aksel og hjul fra hinanden på et hjulsæt fra en tipvogn. Der er behov for at dreje og montere en ny aksel, som er lige… Først blev lejer og akslekasser dog afmonteret. Ildsaven fik derefter hurtigt skåret akslen over og et

Læs mere

Torsdagsbilledet #75

Sommerkørslen 2016 står snart foran sin afslutning. For 20 år siden kørte vi også tog hele sommeren, men meget så anderledes ud. Bare se billedet nedenfor. M 25 rangerer en personvognsstamme ud fra vognhalsbanegården med kurs mod perronsporene på Hedehusgård station. På forreste vogn i kørselsretningen holder togføreren et vågent

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #28-16 29/08:

Der males “lokomotivrød” på undervognen og inde i de nye værktøjsrum Sidste mandag blev undervognen på M30 grundet, men der resterede påsvejsning af sider på de tidligere trin, så de kan anvendes som værktøjskasser. Det havde Carsten nu fået fint udført og slutgrundet, så jeg kunne male begge sider med

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #27-16 22/08:

Så er redacteuren tilbage på Bloggen efter en herlig ferie. Måske dukker der et forsinket ”postkort” op en dag… På værkstedet var det hektisk aktivitet, herunder en reparation af et utæt olierør på M24, som derfor desværre måtte udgå efter sin anden plantur i søndags. Det var heldigvis til at

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #26-16 01/08:

  Peter damprenser og M30 er på vej ud i hallen… M30 står og tørrer efter sin afrensning.     Sumpen er vendt tilbage til M25 motoren og ser stadig ud til at holde tæt. Carsten fik afrenset M30 med damprenseren, så vi kan få malet undervognen og bagefter gav

Læs mere