Nyt fra maskinafdelingen #03-14 18/01:

Lørdag blev tiden anvendt på at få omrokeret GM32 rammen, og M24, således dennes motorhus kunne afmonteres, og vi nu omsider kan komme videre med at få M24 bragt i orden, hvor en række opgaver forestår forud herfor. Derudover blev der bl.a. arbejdet videre med værkstedsisolering, og at få oliefyret

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #33-13 04/11:

M25 – Snart fuldmonteret motor Mogens og Carsten startede aftenen med at afslutte 1. etape af ”Trykluftudtag i hele værkstedet”, så der nu er mange velanbragte udtag langs væggene – herligt! Så Mogens fortsatte aftenen med at fremstille nye beslag til rullerne på GM32´s ramme, jeg fik grundmalet evolutfjedrene, mens

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #28-13 30/09:

Lars, Mikkel og Carsten var allerede i gang, selvom jeg kom tidligt denne aften. Det var også spændende opgaver som var i gang: Montage af de nye pakninger på M25 som Mikkel monterede sammen med delene. Bl.a. indsugningsmanifold og motorluger.   En af de nye, maskinskårne pakninger efter Mikkels skabeloner

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #16-13 17/06:

Lars har modtaget en pakke, der forhåbentlig kan få M24 i drift igen; en brugt B-pumpe med de rette specifikationer på de fleste punkter. Et ihærdigt søgearbejde på nettet har således bragt flere gode resultater og dette er det første fysiske udbytte. Den skal nu donere reservedele til reparationen af

Læs mere

Mafd.nyt #30 13/8-12′

Mandagen var også denne gang særdeles feriepræget:Jan var i gang med en grundig, grundrensning af M24, efter dennes alt for længe stilstand, under aftrækket over smørregraven. Carsten arbejdede på fuldsvejsning af skydebroen.Fastgørelse af alle 4 skinner, for de 3 sporvidder, er udført. Mandags- “Mafd.-redacteur-stand-in’en” koblede sig på opgaven med klude og knofedt på M24, i

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #22-12 04/06:

M15 er kommet ind på værkstedet Instrumentpanelet i M15   Resten af M15 er nu kommet ind i værkstedet (motoren står der jo allerede), så Per og Jan gik i gang med at adskille lokomotivet. Ledningsnettet blev opmærket, skilte, byggeplader, motorhuset og døren afmonteret. Der er mange dele, der trænger til

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #20-12 21/5:

Bredspor! Skydebro-hjulsættene før afrensning Motoren på M24 driller fortsat. I søndags blæste endnu et gløderør ud og M23 måtte atter stå for søndagens kørsel. Jan og Carsten fik udskiftet røret og brugte hele aftenen på at fejlsøge, justere og tale med en af de kyndige dieseleksperter. Desværre med endnu et

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #19-12 14/5:

Tilpasning af sideplade   Dagens arbejde beundres Rangering med færdigmalet LM9 M24, der ellers skulle trække motorstammen på årets første køredag, blæste et gløderør på særtogsturen lørdag. Carsten fik udskiftet røret og checket motoren igen – vi satser på at M24 er klar til turen næste søndag. Resten af aftenen

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #18-12 7/5:

Aftenens første justering af motor på M24 Slagleklipper – nu i gul M24 blev kørt ud i Hedeland med dampstammen på slæb, så motoren kunne blive driftsvarm Per, Jan og Carsten justerede på motoren undervejs og da de kom hjem til Gården igen, så både lød og lugtede motoren meget bedre.

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #17-12 30/04:

Stemning foran værkstedet Vejledning i 21 graders brændstofpumpejustering Onsdagsholdet har fået tilpasset sidepladerne til slageklipperens motorhus og Svend har fået drejet endnu flere hjul af. Bo og Svend fortsatte på mandagens daghold med at klargøre Da7, mens Carsten har fået finjusteret brændstofpumpen på M24-motoren på efter de anvisninger vores eksterne

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #05-12 06/02:

Carsten fik monteret rullerne på sneploven i lørdags og denne aften blev de sidste svejsninger på undersiden udført sammen med Mogens, såvel som finjustering af bøjlen til traversbeslag. Derefter blev ploven igen monteret på M23. Vi fandt også et passende transporthjul, der skal gøre ”rangering” med sneploven lettere. Der resterer

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #42-11 12/12:

En aften, hvor der blev set og tænkt over de problemer M24 fortsat har med at yde efter genmontagen af den renoverede pumpe. I søndags forsøgte Carsten at finjustere, men ved trækkraftprøven – der bestod af M23 + motorstammen og passagerer, blev der – udover ringe ydeevne konstateret en utæthed

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #40-11 28/11:

 Fuldsvejsning af sneplovens ramme  Sneploven tager form; nu udestår primært ruller og hejsemekanik Mogens og Carsten startede tidligt med at besøge forretningerne i vores lokalområde og fik lov at opsætte plakater for juletogene stort set alle steder. Det er godt at vide at vi er velsete i byen og at folk

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #37-11 31/10:

Bo havde på dagholdet klargjort det sidste på styringen til Da7, som gerne skulle blive køreklar til juletrafikken. Nu skal det ”bare” monteres. Mogens og Carsten fortsatte med motorhuset til slagleklipperen og jeg gav en hånd med. Efter brændstoftanken var genmonteret, skulle rammen formgives, så den kan passe til en

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #36-11 17/10:

Mogens og Carsten fortsatte med at bygge et stativ og motorhus til slagleklipperen. Per Børge fik malet sort på M24 og jeg fik renset båndsaven. Herefter bidrog vi også til arbejdet med montagen af de tunge dele. Delene er nu fæstnet sammen og mangler fuldsvejsningen. Sidste mandag blev mest brugt

Læs mere