Nyt fra maskinafdelingen #10-14 24/02:

Motoren på M24 har nu været nærmest adskilt helt og der er heldigvis ikke fundet tegn på yderligere skader på hverken knastaksel eller tandhjul. Bjarne, Per og Lars gik derfor denne aften i gang med atter at montere akslen og sætte tandhjul i rette positioner. Der er kommet reservedele, men

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #07-14 03/02:

For at beskytte hydraulikmotor og andre dele på gravemaskinen, er der indkøbt en slyngkobling, der skal forbedre og minimere tilbageslaget, når vibratoren på den 4-benede svellestopper (”Edderkoppen”) kobles ind. Lars skulle dog lige modificere målet i koblingshjulet til den rette størrelse kilerem. Det lykkedes dog ikke ham og Mads at

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #06-14 27/01:

Redacteuren var ramt af slem snue og holdt sig derfor hjemme. Det forhindrede heldigvis ikke syv andre at arbejde på M24. Motoren er blevet yderligere adskilt og det er nu synligt at se skaderne. Der er skader på en ventil, en stødstang og et stempel. Det var desværre som forventet og

Læs mere

(supplerende) Nyt fra maskin og Baneafdelingen #05-14 25/01:

Denne lørdag afholdt Bafd og BygAfd møder på Gården og udkommet af dem kommer jo på Generalforsamlingen, der i år afholdes lørdag den 22. marts i Hedehuset kl. 10.30. Men møderne gik fint – der var ikke mange ændringer eller bemærkninger til Steffens udmærkede oplæg J I mens arbejdede Jan

Læs mere

Mafd.nyt, 22/01-14′

Det blev en lang men også meget fremgangsrig onsdag. Mens vi fortsatte sortering, oprydning og indretning på værkstedet, var det et stolt og flittigt seniorhold, der –fra udgangspunktet lørdag eftermiddag: – allerede til eftermiddagskaffen kunne fremvise dette nydelige resultat: Herefter venter afmontering af hoveddynamo for eftersyn og afballancering, og motoradskillelse

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #03-14 18/01:

Lørdag blev tiden anvendt på at få omrokeret GM32 rammen, og M24, således dennes motorhus kunne afmonteres, og vi nu omsider kan komme videre med at få M24 bragt i orden, hvor en række opgaver forestår forud herfor. Derudover blev der bl.a. arbejdet videre med værkstedsisolering, og at få oliefyret

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #33-13 04/11:

M25 – Snart fuldmonteret motor Mogens og Carsten startede aftenen med at afslutte 1. etape af ”Trykluftudtag i hele værkstedet”, så der nu er mange velanbragte udtag langs væggene – herligt! Så Mogens fortsatte aftenen med at fremstille nye beslag til rullerne på GM32´s ramme, jeg fik grundmalet evolutfjedrene, mens

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #28-13 30/09:

Lars, Mikkel og Carsten var allerede i gang, selvom jeg kom tidligt denne aften. Det var også spændende opgaver som var i gang: Montage af de nye pakninger på M25 som Mikkel monterede sammen med delene. Bl.a. indsugningsmanifold og motorluger.   En af de nye, maskinskårne pakninger efter Mikkels skabeloner

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #16-13 17/06:

Lars har modtaget en pakke, der forhåbentlig kan få M24 i drift igen; en brugt B-pumpe med de rette specifikationer på de fleste punkter. Et ihærdigt søgearbejde på nettet har således bragt flere gode resultater og dette er det første fysiske udbytte. Den skal nu donere reservedele til reparationen af

Læs mere

Mafd.nyt #30 13/8-12′

Mandagen var også denne gang særdeles feriepræget:Jan var i gang med en grundig, grundrensning af M24, efter dennes alt for længe stilstand, under aftrækket over smørregraven. Carsten arbejdede på fuldsvejsning af skydebroen.Fastgørelse af alle 4 skinner, for de 3 sporvidder, er udført. Mandags- “Mafd.-redacteur-stand-in’en” koblede sig på opgaven med klude og knofedt på M24, i

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #22-12 04/06:

M15 er kommet ind på værkstedet Instrumentpanelet i M15   Resten af M15 er nu kommet ind i værkstedet (motoren står der jo allerede), så Per og Jan gik i gang med at adskille lokomotivet. Ledningsnettet blev opmærket, skilte, byggeplader, motorhuset og døren afmonteret. Der er mange dele, der trænger til

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #20-12 21/5:

Bredspor! Skydebro-hjulsættene før afrensning Motoren på M24 driller fortsat. I søndags blæste endnu et gløderør ud og M23 måtte atter stå for søndagens kørsel. Jan og Carsten fik udskiftet røret og brugte hele aftenen på at fejlsøge, justere og tale med en af de kyndige dieseleksperter. Desværre med endnu et

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #19-12 14/5:

Tilpasning af sideplade   Dagens arbejde beundres Rangering med færdigmalet LM9 M24, der ellers skulle trække motorstammen på årets første køredag, blæste et gløderør på særtogsturen lørdag. Carsten fik udskiftet røret og checket motoren igen – vi satser på at M24 er klar til turen næste søndag. Resten af aftenen

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #18-12 7/5:

Aftenens første justering af motor på M24 Slagleklipper – nu i gul M24 blev kørt ud i Hedeland med dampstammen på slæb, så motoren kunne blive driftsvarm Per, Jan og Carsten justerede på motoren undervejs og da de kom hjem til Gården igen, så både lød og lugtede motoren meget bedre.

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #17-12 30/04:

Stemning foran værkstedet Vejledning i 21 graders brændstofpumpejustering Onsdagsholdet har fået tilpasset sidepladerne til slageklipperens motorhus og Svend har fået drejet endnu flere hjul af. Bo og Svend fortsatte på mandagens daghold med at klargøre Da7, mens Carsten har fået finjusteret brændstofpumpen på M24-motoren på efter de anvisninger vores eksterne

Læs mere