Torsdagsbilledet #151

På sidste Torsdagsbillede nød vi udsigten, men denne gang skal der mere fart på. Vi skal jo se om banekolonnen når til Sølund som planlagt. Derfor arbejdes der denne septemberdag i 1979 med understopning af sporet. Det foregik den gang med en håndholdt vibrermaskine. Det var hårdt for ryggen og

Læs mere

Torsdagsbilledet #150

På denne uges Torsdagsbillede skal vi sammenligne med udsigten fra mindestenen den 25. august 1979 og så næsten 40 år senere, den 20. januar 2018. Der er jo sket lidt med træhøjden og så ville det ejheller være muligt at se banetoget, der er på vej op ad bakken, hvis

Læs mere

Nyt fra Bafd. 17-2-2018

Efter et par dage med kulde og en smule sne, var lørdagens vejr baneafdelingen mildt stemt. Et anseeligt hold var samlet til dagens arbejde, der foregik på vognhalsbanegården. Sporviften foran vognhallen blev bygget i 1994-95 og svellerne vi dengang havde til rådighed var ikke de bedste. Derfor tager vi nu

Læs mere

Torsdagsbilledet #149

Sidste Torsdagsbillede blev der kørt “Gør-det-selv”-særtog, men der blev også arbejdet: Sådan et spor understopper jo ikke sig selv. Her udkøres der ballast på strækningen op mod Sølund den 16. juni 1979. Banetog med M24 Ballasttog med M2 Ballasttoget – i baggrunden Poulsens grusgrav. Man skulle betale for gruset…

Læs mere

Nyt fra Bafd. 10-2-2018

På en kold lørdag med frost i jorden var der ikke mulighed for svelleudskiftning. I stedet tog vi til Brandhøj og arbejdede på flere fronter. Vi arbejdede i to hold. Et hold tog sig af læsning af resterne af en bunke nøddesten og et andet hold lokaliserede tipvognsunderdele og skinner

Læs mere

Torsdagsbilledet #147

Den 9 juni 1979 er baneafdelingen kommet godt rundt om hjørnet. Et arbejdstog med M2 er på vej ned ad rampen. Man kan se, at der stadig er grusindvinding langs sporet. Det er Poulsens grusgrav.

Læs mere

Nyt fra bafd. 27-01-2018

Dagens program blev fløjtet i gang med to aktivmøder på Hedehusgården. Første møde foregik i bygningsafdelingen hvor der blev kommenteret på 2017’s program. Derefter blev der opstillet en ajourført etapeplan for de kommende år og et arbejdsprogram for 2018. Mødet sluttede før tid og det gav de fremmødte tid til

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #05-18 27/01:

Superfos-lokomotivet trækkes ud i solskinnet Bygningsafdelingen og Baneafdelingen havde denne lørdag indkaldt til møde kl. 10 og 11. De fleste af baneafdelingens faste folk var dog forhindret i at møde frem, da andre havde planlagt deres tid med ferier og fester – men så kunne Maskinafdelingens nysgerrige fylde de ledige

Læs mere

Torsdagsbilledet #145

Samme dag som Rejsegildet 13/5 og 25/5- 1979 blev der arbejdet videre med sporet mod Sølund. Målet er vel stadig at nå dertil til september?! Spændingen stiger! Når de det? De har travlt! Sporet når her rundt hjørnet, lige før krydsning med den sti, som findes i dag I baggrunden arbejdes der stadig

Læs mere

Nyt fra Bafd 13-1-2018

På en kold og blæsende dag bestod dagens hold i baneafdelingen af fire friske mænd. For at holde kulden lidt på afstand begyndte vi forberedelserne til årets sommersæson. Vi kørte banen igennem og erstattede julekøreplanerne med information om den kommende sommers kørsel. Inden læssede vi dog en stak pallerammer, der

Læs mere

Torsdagsbilledet #137

Sidst så vi M24 på vej ned ad bakken. Denne gang er vi nået til den 8. juli 1978 og sporet når næsten ned til kurven. I baggrunden ses hvad der en gang skal blive til ridebanen. Mon de når helt til Sølund inden september 1979. Tilføj billedtekst

Læs mere

Nyt fra Bafd 10-11-2017

Svelleudskiftningskampagnen fortsætter. Et hold på fem mand drog til Flintebjerg trinbræt, hvor vi skulle arbejde videre på strækningen, som vi begyndte på 30. september. Dagens arbejdshold er ankommet til arbejdsstedet nord for Flintebjerg trinbræt. Lars, Finn og Ole fjerner lasker, mens Steffen mærker nye sveller op med boreskabelonen. Solen skinnede

Læs mere

Torsdagsbilledet #135

Sidste Torsdagsbillede var man ved at etablere en skinnerampe. Denne dag, en uge senere skal lokomotivet trækkes op. M25 vejer 16 tons, så det var noget af en opgave for Pers grønne FIAT-varebil at trække op ad rampen – men op kom det ved brug af donkrafte og menneskelig råstyrke!

Læs mere

Nyt fra Bafd. 28-10-2017

Så blev det efterår og storm. Selvom temperaturerne stadig er høje for årstiden, fik folkene i baneafdelingen vind i håret denne lørdag. Dagens hovedopgave var at understoppe det sydlige skifte på Sølund station, der på det seneste har udviklet en ‘lunke’. Inden skulle vi dog lige have flyttet Bedford-motoren til

Læs mere

Torsdagsbilledet #134

Den 3. juni 1978 går et hold fra banekolonnen og ballasterer sporet med bør og skovl. Det er en noget anden og hurtigere metode, som Bafd anvender i dag… Samme dag er de maskinkyndige i gang med at se om motoren på M25 mon kan starte, men også lægge an

Læs mere