Torsdagsbilledet #137

Sidst så vi M24 på vej ned ad bakken. Denne gang er vi nået til den 8. juli 1978 og sporet når næsten ned til kurven. I baggrunden ses hvad der en gang skal blive til ridebanen. Mon de når helt til Sølund inden september 1979. Tilføj billedtekst

Læs mere

Nyt fra Bafd 10-11-2017

Svelleudskiftningskampagnen fortsætter. Et hold på fem mand drog til Flintebjerg trinbræt, hvor vi skulle arbejde videre på strækningen, som vi begyndte på 30. september. Dagens arbejdshold er ankommet til arbejdsstedet nord for Flintebjerg trinbræt. Lars, Finn og Ole fjerner lasker, mens Steffen mærker nye sveller op med boreskabelonen. Solen skinnede

Læs mere

Torsdagsbilledet #135

Sidste Torsdagsbillede var man ved at etablere en skinnerampe. Denne dag, en uge senere skal lokomotivet trækkes op. M25 vejer 16 tons, så det var noget af en opgave for Pers grønne FIAT-varebil at trække op ad rampen – men op kom det ved brug af donkrafte og menneskelig råstyrke!

Læs mere

Nyt fra Bafd. 28-10-2017

Så blev det efterår og storm. Selvom temperaturerne stadig er høje for årstiden, fik folkene i baneafdelingen vind i håret denne lørdag. Dagens hovedopgave var at understoppe det sydlige skifte på Sølund station, der på det seneste har udviklet en ‘lunke’. Inden skulle vi dog lige have flyttet Bedford-motoren til

Læs mere

Torsdagsbilledet #134

Den 3. juni 1978 går et hold fra banekolonnen og ballasterer sporet med bør og skovl. Det er en noget anden og hurtigere metode, som Bafd anvender i dag… Samme dag er de maskinkyndige i gang med at se om motoren på M25 mon kan starte, men også lægge an

Læs mere

Efterårstur og Bafd på arbejde 21/10-17

Mens plantoget trækkes ud af remisen, så er arbejdstoget på vej ud mod Rubjerg. Med vejret som en altid vigtig parameter for passagertallet, så glædede vi os til det tørvejr, som meteorologerne havde forudset for dagen. Men måske var vejrudsigten byttet rundt for torsdag og lørdag – for en finregn

Læs mere

Torsdagsbilledet #133

Sidste billede først: Alle mand om bord på M24 som trækkraft på banetoget 27. maj 1978 På sidste Torsdagsbillede nærmer sporet sig kurven og T1 er banetog. På disse fotos – 20 dage senere – er banen allerede nået rundt kurven og M24, der lige er sporsat samme dag, er

Læs mere

Nyt fra Bafd. 07-10-2017

Der var lovet vedvarende regn det meste af dagen, og hold 1 i baneafdelingen spildte derfor ikke tiden. Vi var klar til afgang fra Hedehusgård lidt i 10, hentede stoppemaskinen på Brandhøj og fortsatte straks til arbejdsstedet, der denne lørdag lå, hvor vi sidste weekend skiftede sveller. Sporstykket skulle understoppes,

Læs mere

Nyt fra Bafd 30/9:

Banetogene klar til afgang – Philip og Otto står parate i den herlige efterårssol Banechefen havde udsendt en opfordring til at møde talstærkt op denne lørdag, da svellerne under overkørslen syd for kvægfolden skulle skiftes. For ikke at efterlade et ufærdigt stykke arbejde, så mødte vi derfor 11 mand på

Læs mere

Torsdagsbilledet #130

I Hjarnes mapper er der billedmateriale nok til mange års Torsdagsbilleder. I denne omgang sætter jeg det sammen med et af de tidlige numre af HVB-nyt, som Per Børge kom med forleden. I dette nummer fra 2. marts 1979 efterspørger Baneformanden, der dengang hed Finn Sørensen, folk til at udbygge

Læs mere

Nyt fra Bafd 16-09-2017

Efter en uge med en del regn, var det som om vejrguderne tilsmilede baneafdelingen på den lørdag, hvor vi skulle indlede svelleudskiftningsprojektet som vi fik midler til fra veterantogspuljen. På programmet stod udskiftning af sveller på rampen syd for Brandhøj, der fører banen op til sletten. Et pænt fremmøde sikrede

Læs mere

Nyt fra Bafd. 02-09-2017

Baneafdelingen var reduceret til tre mand på en lørdag, hvor vejret ellers i den grad indbød til udendørs arbejde. Første opgave var hurtigt klaret: Vi tømte to tipvogne for kløvet birkebrænde, der blev placeret forskriftsmæssigt i brændeskuret. De tomme tipvogne kom med til Brandhøj, hvor vi efter lidt rangering fik

Læs mere

Nyt fra Bafd 21-08-2017

De seneste par køredage er grene begyndt at hænge lidt for tæt på vores personvogne og passagerer. Arbejdsholdet fra baneafdelingen foretog derfor udrykning med et rydningstog. Vi startede med at rydde grene på strækningen fra Hedehusgård og ned ad rampen. Vi arbejdede under lidt af et tidspres, for vi skulle

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #28-17  17/7:

Så er bemalingen ved at være færdig på Storebæltsvognen – lidt justering udestår Bo og Carsten var kommet tidligt og puslede rundt med orden og oprydning og topstykket er trukket af M4, så det kan blive planslebet. Carsten har nu M23 reservemotor monteret på stativ med brændstoftank, så den kan

Læs mere

Nyt fra Bafd. 08-07-2017

På en dag hvor solen skinnede og vinden blæste var vi seks mand i baneafdelingen til at tage en kamp med det grønne. Efter lidt forberedende arbejder på Hedehusgården kørte vi til Brandhøj, hvor to mand blev sat af for at slå græs. Resten af holdet arbejdede imens med buskrydning

Læs mere