Nyt fra maskinafdelingen #20-09 27/4-09

Carsten og Lars brugte også denne mandag på stoppemaskinen og begge motorer er nu færdigmonteret. Carsten fremstillede holder til en batterikasse, samt tilsluttede ledningerne til start-motorerne. Lars fik færdigmonteret skærme og småsager og aftenen sluttede med en prøvestart af de nye Honda-motorer. De ryger og larmer noget meget mindre end

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #19-09 20/4-09

Carsten og Lars brugte mandagen på stoppemaskinen og begge motorer er nu monteret. Der resterer montage af det elektriske med batteri, skærme og småsager. Simon hjalp som vanligt til som Runner. Bjarne fik en ny doseringspumpe til vandbehandlingsanlægget som nødhjælp af Gert, så kemikalierne kan doseres endnu mere nøjagtigt. Gert

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #18-09 13/4-09

Efter påskens fine indsatser, brugte Lars og Carsten – som nævnt – mandagen på stoppemaskinen og dernæst afdrejede de nav-forkanten på alle 16 hjul i en ekspressomgang. Simon hjalp til som Runner. Bjarne checkede og satte vandbehandlingsanlægget i gang, så det er klar til sæsonen. Vognmaleprojektet (C827) fortsatte; jeg fik

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #17-09 6/4-09

Efter lørdagens 2 velafsluttede projekter (se den stolte hjulemand ved siden af 16 færdigdrejede, flotte hjul – Meiningen –kom an!), har Lars kastet sig over et par mindre drejeopgaver, bl.a. at dreje bøsninger til de nye stoppemotorer og en specialbøsning til oliesugerøret fra D13, idet Bjarne og Jan har udtaget

Læs mere

Kort lørdagsnyt fra Lars

Her en kort lørdagsudgave (4/4): Bundkar blev afmonteret på D-13’s Fordson-motor, mhp. ombytning fra den gamle motors bundkar. (Overgangsstykke for oliesump-rør, som er mindre, på det gamle rør, er under drejning;) Lørdag, bød på sgu på “axel-bajer”, og minsandten også – på “hjul-bajer”, idet begge disse projekter lørdag blev færdiggjorte.

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #16-09 30/3-09

Lørdagen havde budt på udtagelsen af M23´s bagerste hjulsæt fra gearkassen med efterfølgende damprensning. Begge hjulsæt er nu klar til at komme udenbys for afdrejning. Villi fik set på radioen til Vildmosen, der gerne skal være klar til K-9. Kenneth hjalp Lars med hjulskiftene, så drejningen med gode tip fra

Læs mere

Lørdagsnyt 28/3-09 v/ Lars

I lørdags, og især i går mandag – snurrede det hele bare rundt. Og efter sidste finjustering (med rådgivende deltagelse, v. O. Bredberg, forbedredes resultatet som det her ses:), blev resultatet som ønsket. 10 hjul blev færdigt, og nu kan man se en ende på det:Endnu et sjældent billede lykkedes

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #15-09 23/3-09

Et forunderligt syn at se M23 svæve højt over gulvet- uden hjul. Det lille, men energiske fremmødte lørdagshold havde virkelig fået anvendt armmusklerne og præsteret dette løft. Carsten og Morten arbejde videre med hjulsæt og demontering, samt klargøring så de kan sendes i byen for afdrejning. Se på foto -010

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #13-09 16/3-09, Lars

Nyt fra maskinafdelingen #13-09 16/3-09 er denne gang forfattet af Lars, der samtidig med at passe bænken har nået at tage alle de mange fotos! I mandags fik Carsten udsavet og tilpasset tykkelse på donkraftfod, og påskruet denne. Morten og Carsten fik afmonteret de sidste transmissionsdele mv., således M23 nu

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #10-09 2/3-09

Ved lørdagens test af slagleklipperen, måtte det konstateres at vognen letter fra skinnerne, når den hydrauliske klippearm lægges blot lidt ud. Enheden er derfor pt. henstillet i vognhallen, mens stoppemaskinen er under ombygning. Carsten fik svejset en sokkel sammen af flisestativet, hvorpå to kraftige kontravægte af jern blev placeret af

Læs mere

Lars har berettet fra lørdagen 28/2 – her er det:

I lørdags, blev de 4 lokomotivdonkrafte,(til brug for M23), hentet fra vognhal ,kun afbrudt af mindre afsporing, der klaredes med lille lastbil-donkraft. Motor, blev afmonteret på ukrudtsbrænder. Derudover, blev drejeriet kun alvorligt afbrudt, af en så opmærksomhedstiltrækkende begivenhed, at man – for en stund – sgu lige måtte slippe drejebænkshåndtagene;

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #09-09 23/02

Carsten fik svejset forstærkningspladerne godt fast på slagleklipperen og mens apparatet var i gang, blev den bagerste ramme for bannerømmeren svejst rigtig sammen. Den havde BigRas og jeg delt og kortet af til rammens bredde. Lars har stadig fart på hjul-afdrejningerne og Kenneth bidrog med input undervejs. BigRas tog de

Læs mere

Lørdagsnyt fra Lars

21/2: Lars skrev: I lørdags ankom D13-motoren og Jan, Carsten og jeg fik den transporteret over i værkstedsremisen, hen ved siden af den gamle motor. – Der forestår bl.a. bundkar-ombytning, og ombygning af motorophængsbeslag, forud for motorens endelige montering på rammen. Endnu en aksel nåede sin færdiggørelse hos Bo, –

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #08-09 16/02

Denne aften fik vi besøg af Claus N., som havde vinterferie. Han medbragte to dejlige mapper med rigtig mange gode og sjove billeder fra dengang, det var før… PerBørge havde medbragt strømforsyning og skinner som Carstens nye Skandia skinnebus med lyd kunne køre på. Rigtig fin og gode lyde blev

Læs mere

Lørdagsnyt fra Lars

14/02: Lars: Som lovet et lille bidrag. Lørdag fortsattes hjuler’iet, ligesom også Bo fik sørget for at akseldrejningen kom godt i gang. Mandag foregik primært ude hos Klingenberg, med afmontering af dennes Fordson-traktormotor, til brug for D13. Hoveddiciplin herfor var, udover opstart og kørsel over til han’s værksted hermed, alle

Læs mere