Nyt fra maskinafdelingen #34-09 25/8-09

De to sidste hjulsæt blev færdiggjort i lørdags, gearkassen fra M20? blev udtaget nede på oplagspladsen ved Brandhøj for at bruge mangenoten til D13. Carsten forsatte med at adskille og rense delene, for at se,hvad der kan genanvendes. Gearkassen er hårdt mærket efter de mange år henstand, men flere dele

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #33-09 17/8-09

Da regnen stod ned i tove, var det tid til indendørs sysler! Carsten og Lars hyggede sig ved varmen fra ilden under hjulene  og fik ved samme lejlighed færdiggjort 2 hjulsæt. Akslerne gik heldigvis glat i, nok fordi Lars grundigt målte udvidelsen af hjulene før samlingen. En aksel-ende konstateredes

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #32-09 10/8-09

260 blev trukket udendørs, hvor jeg påbegyndte slibearbejdet af vognen, så vi kan få den malet og klarmeldt til driften. Bjarnes skabelon i træ, blev af Morten, Bjarne og en skærebrænder til det stykke jern, der skal bruges til forstærkningen af gearkasse-ophænget. Simon fik nedtaget det meste af modelbaneanlægget, der

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #31-09 3/8-09

Bjarne, Per Børge og Carsten skilte gearet til D13 ad og måtte konstatere, at en kort aksel med mange-not og modpart har slidt sig skæve. Carsten huskede at der nede i Sumpen henstår et lokomotiv (M20?) med en tilsvarende gearkasse. En ekspedition drog af sted for at se og en

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #30-09 27/7-09

Bo havde brugt dagen på Vildmosens kedel og checket haner mv. Steffen fik ordnet græsslå-maskinen og slået græsset ved vognhallen. Bogieprojektet er nu så langt, at 2 sæt er blevet helt færdige og monteret under C260. Der udestår kun test-kørsel og tilpasning. De næste sæt færdiggøres først efter veloverstået grillaften

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #29-09 20/7-09

Bogieprojektet er nu så langt, at 2 sæt snart kan samles helt; to rammer er malet og der er krympet hjul på aksler til fire hjulsæt. Carsten tilpassede og svejste styr til fjedrene på lejekasserne, mens jeg fik renset og malet de færdige hjulsæt med ”Olsen-sort”; derefter fik lejekassernes bagside

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #28-09 6/7-09

Carsten havde hele dagen arbejdet videre på bogierne, hvor det er fremstilling af delene til fjederarrangementet der er i gang. Mogens og Carsten etablerede nærmest en lille fabrikation af den vinklede plade, der skal ligge oven på fjederen og modtage belastningen fra det lille stålhjul under vognkassen. Lars og Morten

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #27-09 29/6-09

Carsten arbejder ihærdigt videre på bogierne, hvor rammerne er færdige, så det nu er påsvejsningen af delene til fjederarrangementet der er i gang. Lars og Morten arbejdede på gearet til M23 og med en ”nyrenoveret”aftrækker kom koblingen let af. Delene er i rimelig god stand, bortset fra den noget slidte

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #26-09 22/6-09

Carsten, Lars og Simon rangerede før aftensmaden, således at klubbens første personvogn nu er kommet ind i værkstedet, så den kan blive malet. GM32 kom ud i vognhallen igen. Jeg fik transporteret hjulene udenfor og rustafrenset og fjernet grater på 7 hjul. Bjarne checkede med vanlig omhu vandbehandlingsanlægget og hjalp

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #25-09 15/6-09

Sidste mandag blev. D13 bremsearrangement næsten færdigsamlet og malet, samtidig har Carsten og Mogens flittigt fortsat arbejdet med svejsning af bogie-rammer, så næsten 4 står klar nu. Lars og Simon drejede rør og jeg fik sandblæst et par dele til affjedingsarrangementet, der er næste opgave på bogierne. Bjarne checkede med

Læs mere

Renovering af fjedrene til D13 en gang i 2009

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #24-09 25/5-09

Carsten har eller flittigt fortsat arbejdet med svejsning af bogie-rammer, men en hasteudskiftning af bremseklodserne på M24 fik 1. prioritet, idet bremseklodserne foran var defekte og maskinen er derfor taget ud af drift. Arbejdet blev udført sammen med Lars. Ud over dette, der hurtigt blev klaret, blev en formodet utæthed

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #23-09 18/5-09

Carsten fortsætter arbejdet med svejsning af bogie-rammer. Per Børge kom langt med montering af en startomskifter til stoppemaskinen. Kenneth og jeg hentede C2 frem til vogncheck og fik den gennemgået for løsnede bolte, samt afvasket stolper og ydersider grundigt. Lars fremviste den nye slange til SALTA, der fremover skulle forhindre

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #22-09 11/5-09

Carsten, Lars og jeg startede aftenen med at flytte SALTA/ ATLAS-maskinerne, så lastvognen med en frisk forsyning af kul kan komme til tirsdag. Så benyttede vi også lejligheden til at få fjernet kulsmulder ved at køre det gennem risten og hælde det over i containeren. Carsten fortsatte derefter arbejdet med

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #21-09 4/5-09

Carsten er gået i gang med bogie-rammerne. Materialeudskæring i stor stil. Lars fik istandsat sliberen og sleb platbor til at sætte huller af i de fjederkurve, som Mogens og Carsten havde fremstillet tidligere på dagen. Villi fik næsten genmonteret radioen i M9, på trods af at den samtidig skulle rangere

Læs mere