Nyt fra maskinafdelingen #08-10 10/02:

Da den nyeligt færdiggjorte mangenot var den sidste hindring for at færdiggøre opgaven på M23, så fik Carsten monteret den, sammen med de sidste løse dele og kørt M23 ud i vognhallen igen. Koblingen skal dog justeres inden den kan sættes i drift igen!

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #07-10 08/02:

Efter lørdagens vellykkede materielrokade, fik dagholdet – bestående af Maskinchefen og Bjarne –nedkoblet Da7 og demonteret bremserne, så det kan blive hævet på donkraftene på lørdag. Aftenholdet tog over og fortsatte på opgaven, men D13 fik dog mest opmærksomhed; Christian fik sandblæst de sidste dele til banerømmerne, så Carsten kunne

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #06-10 06/02 – lørdagsudgave:

Sneen ligger stadig højt rundt Gården, men der er heldigvis ikke kommet mere sne siden mandagen. Carsten har jo indkaldt til snerydning, så vi uden yderligere forsinkelse kan få Da7 op på donkraftene. De skal hentes i vognhallen og der skal byttes rundt på alle enhederne i værkstedet. D13 blev

Læs mere

Opråb! Mandskab til snerydning og rokade lørdag!

Hej til alle! Opgaven på lørdag bliver at få byttet lidt rundt på materiellet i værkstedet så vi kan komme i gang med at løfte Da 7.Heldigvis kan vi ikke komme i gang med denne opgave før der blevet skovlet lidt sne, så alle der har lyst til at arbejde

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #05-10 01/02:

Sneen ligger højt rundt Gården, men det forhindrer ikke arbejdet! Kenneth A. og Lars dannede daghold og arbejdede videre med facilitetsforbedringerne. Til koblingsprojektet fik Christian og jeg skåret og bearbejdet flere materialer. Poul fik lært mig mere om justering af flammen fra acetylen/ ilt og hjalp mig med at varmbukke koblingsboltene.

Læs mere

Ugens OBS!

Maskinchefen vil snart udsende referat fra mødet lørdag 30/1 i Maskinafdelingen. Det var et godt møde og vi fik vendt mange emner. Der var bred enighed om planerne for året og der er skruet lidt op for ambitionsniveauet. Som det første på planen, bliver løft af Da7 for revision af undervognens

Læs mere

Særmelding: Kenneth har fundet guf fra Java!

Hej alle bloggere. Se disse u-tubes fra Java. Det er sukkerbanemateriel, der bliver udnyttet fuldt ud. Måske skulle Bafd besøe dem og lære, hvordan et rigtigt sukkebanespor skal lægges… Sugar mill railways of Java; Episode 1 : Tersana Baru Sugar mill railways of Java; Episode 2: Jatibarang Sugar mill railways

Læs mere

Ugens OBS!

HUSK Møde i Maskinafdelingen på lørdag 30/1 kl. 13 i Damp á og vær med til at planlægge årets aktiviteter! Med denne nye Mafd-blog, så har du mulighed for at komme med dine kommentarer til ugens udgave af ”Nyt fra Mafd” Jeg vil også lægge hele året 2009 ind i

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #04-10 25/01:

På D13 fortsatte Jan og Per Børge med at få tilpasset mekanikken til bremsepedal og håndbremse. Det går meget snært, så det skal tilpasses noget. Konstruktionen er ikke helt ideel, men ser ud til at være udført som det muliges kunst. Dernæst fortsatte de med at få placeret banerømmerne –

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #03-10 18/01

Jan fik i lørdags bl.a. udskiftet 40 Amp. til en 70 Amp. automatsikring, så nu kan M24 igen starte. Et større hold arbejdede så videre med D13. Revers-gearstangen med medfølgende kardanled blev monteret. En ny trækstang til bremsetrækket blev fremstillet. Carsten tilpassede med koldsaven hjørneforstærkningerne, der var blevet for korte

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #02-10 11/01:

Per Børge og Jan måtte ud i endnu en runde på M24. Automatsikringen slog ud ved startforsøg og det på trods af, at det defekte gløderør blev udskiftet sidste gang. Forsøg, beregninger og målinger på M23, gjorde dog at en mistanke om en for lille sikringsværdi (40A) blev bekræftet og

Læs mere

Nyt fra Maskinafdelingen #1-10 04/01-10

Heldigvis var der blevet tændt for varmen på værkstedet i god tid. Frosten har fat i Danmark.Villi og Per Børge fortsatte sidste mandags fejlsøgning på M24; det viste sig at være et af de nye gløderør, der kortsluttede i 3 cylinder. Carsten og jeg fortsatte fremstillingen af nye koblinger; de

Læs mere

Milepæl i restaureringen af D13

Det stolte hold efter montagen af motor i D13

Læs mere

Nyt fra Maskinafdelingen #54-09 28/12-09

Kenneth A. og Lars gik videre med facilitetsforbedringerne på loftet. Det blev til en færdig indervæg og loft rundt kabinen. Gulvet er klart. Jeg fortsatte fremstillingen af nye koblinger; der blev boret mange huller – men de bliver nok ikke færdige før til næste år. På D13 fremstår motoren nu

Læs mere

Julehygge 21/12-09:

Kenneth A. og Lars gik videre med facilitetsforbedringerne på loftet. Vi andre spiste ævleskiver og drak en dejlig varm gløgg og så gode togfilm. Rigtig julehygge for tog tosser som os!

Læs mere