Nyt fra maskinafdelingen #38-10 27/9:

Der sker jo også noget, trods det at redacteuren ikke er tilstede og får skrevet om det… Siden sidst er DA7 nu tættere på jorden end længe. Den hænger nu let over alle lejerne, klar til den sidste, forsigtige nedfiring. Vildmosen står til kedeludtørring. Udendørs ligger nu en af de

Læs mere

Nyt fra Baneafdelingen 18-9-2010

Rørdal skifte under opskæring I dag fortsatte vi arbejdet med sporskiftebygning foran vognhallen på Brandhøj st. Sporskifte nr. 2 mangler nu kun montage af trækbukken, og vi fik derfor fundet det tredje sporskifte frem. Efter 2 timers indsats med vinkelslibere er det nu adskilt og klar til at blive genopbygget

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #37-10 13/9:

Fremmødet var fint denne aften, 10 medlemmer dukkede op. En del nedsatte et udvalg om indkøb af en afretterhøvl. Jan havde fundet et fint eksemplar i Den Blaa Avis; Per Børge en ny til kampagnepris… Udvalgsmødet tiltrak flere og varede det meste af aftenen… Jeg fik dog malet lidt på

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #36-10 6/9:

Efter en veloverstået afslutning på sæsonen, så er der nu tid til at arbejde på fyld tryk igen… I lørdags blev taget lagt på C210, så jeg grundede siderne på de afskårne tagplanker med Gori. Bo og Lars fik samlet det sidste på lejehusene og ryddet under Da7, således at

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #35-10 30/8:

Vi skulle denne aften læsse det hjemhentede motorhus fra Fuglsø af, men inden Panum kom, så kunne jeg lige nå at rense og male det sidste akselsæt fra Da7 rødt. Carsten havde også behov for at få taget løftet af C210 for en mindre ændring af hjørnestolperne. Brædderne til taget

Læs mere

Nu er det gamle metalskur fra Fuglsø på vej til Hedelands Veteranbane.

Så skete det endelig – med et par års forsinkelse: Formanden og Redacteuren drog over til Fuglsø mose for endelig at hente resterne af et af danmarks ældste motorlokomotiver. Se her, hvad Smalspor.dk skriver om “skuret”: Redacteurens beretning fra dagen: Lørdag morgen drog vi af sted i formandens Landrover med

Læs mere

Bafd lørdag 21 og 28. august

De sidste to lørdage er der blevet arbejdet med det andet sporskifte foran vognhallen på Brandhøj. Sporskiftet nærmer sig færdiggørelsen, og vi skal derfor snart i gang med det tredje, som vil give adgang til selve hallen. I lørdags fik vi også hentet yderligere en stak paller, som skal bruges

Læs mere

Opgaver ved vognhallen!

Kære medlemmer På opfordring fra bestyrelsen vil jeg skrive lidt om de videre planer for arbejdet med vognhallen på Brandhøj. Lørdag d. 21/8 fortsatte vi med sporlægningen foran hallen, hvilket vi også vil gøre de kommende par måneder. Der skal bygges 2 sporskifter og noget spor inden vi som det

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #34-10 23/8:

I lørdags blev tagbuerne monteret på C210 og så var der fin plads til at male tagbrædderne hvidt 1. gang. Christian, Kenneth P. og jeg fik dem alle malet og derefter fik vi gået buerne efter med en lille fejlfindingspensel. På D13 fik Bjarne, Sven Erik og Per fastspændt den

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #33-10 16/8:

Efter en vellykket grill-aften – bortset fra de utålelige mængder regn, som medførte aflysning af det traditionelle nattog kl. 21, så var aftenens første opgave at rydde det sidste op efter festen, herunder at tænde op i grillen og spise de sidste pølser med kartoffelsalat… En bar-team fik kørt disken

Læs mere

Grill-aften 2010 14/8:

Åretsgrill-aften startede i rimelig tørvejr. Kaffe-toget afgik med vanlig præcision kl. 15 medbringende forplejning til turen. Ved Brandhøj blev gjort holdt, så alle kunne komme ind og se den flotte hal, som er blevet bygget siden sidste års udflugt. På Fem Ege begyndte det stille at regne, så vi valgte

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #32-10 9/8:

Kenneth A og Lars tog til tidligt til Brandhøj for at fortsætte arbejdet med sporlægning foran hallen. Aftenens projekt blev at få ryddet op i svellestakkene og finde de brugbare sveller frem. Især Azobe-svellerne er i høj kurs til sporskifte-underlag. Der er desværre en del meget sprøde sveller imellem, som

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #31-10 2/8:

Kenneth A, Lars, Christian (og jeg senere) tog til tidligt til Brandhøj for at fortsætte arbejdet med sporlægning foran hallen. Det blev til en del forgæves oversavning af sveller – for selv når de ser fine ud på ydersiden, så er de hule indeni. Et par gode sveller blev det

Læs mere

Feriehilsen #3 fra South Tynedale Railway

Mens værkstedet forhåbentlig syder af aktivitet, så har redacteuren aflagt besøg på en herlig 600mm bane med samme profil som vores egen bane: Den er 3o år gammel, drives af frivillige, har ca 5 km bane og er i gang med at udvide lidt derudaf. De har flere opbevaringshaller og en

Læs mere

Feriehilsen #2 fra Ravenglass-Eskdale Railway

I et af Englands smukkeste områder, Lake District, ligger Ravenglass-Eskdale Railway, med en oprindelig (1873) sporvidde på 3 ft. (991mm) men ombygget til teststrækning med sporvidden 15 inch (381mm) for miniaturetog i 1915. Banen har fungeret både som malm- og stenbane og samtidig passagertransport. Der er en intensiv trafik på den

Læs mere