Torsdagsbilledet #130

I Hjarnes mapper er der billedmateriale nok til mange års Torsdagsbilleder. I denne omgang sætter jeg det sammen med et af de tidlige numre af HVB-nyt, som Per Børge kom med forleden. I dette nummer fra 2. marts 1979 efterspørger Baneformanden, der dengang hed Finn Sørensen, folk til at udbygge

Læs mere

Nyt fra Maskinafdelingen 27/9-2017

Det skrider fremad med E28 sådan lidt efter lidt.Dagen gik med at afrense, sandblæse og grunde flere af de mange dele, sådan et lokomotiv består af, så nu er krogene i værkstedet efterhånden fyldt med “tørresnore” hvor stumperne hænger til tørre. Der er stadig mange dele, der skal have turen,

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #36-17  25/9:

Så er motorhuset afmonteret og står på et par deplorider. Udstødningen er under afmontering. Hatten kom af M23 i lørdags og står nu ved siden af og dækket afrenset. Denne aften knoklede Carsten med et par rustne, genstridige bolte til udstødningsrøret. Der skulle både varme og mange slag med en

Læs mere

Nyt fra Bafd 23-09-2017

Sommerens særtog er ikke afsluttet endnu og lørdag kørte endnu et tog på banen. De fem fremmødte i Bafd kunne derfor ikke forsætte arbejdet med svelleudskiftning, så dagen blev brugt til forberedelse og oprydning. Finn og Ole kørte banen igennem og udskiftede sommerkøreplanerne med en gældende for efterårsferie og juletog.

Læs mere

Torsdagsbilledet #129

Endnu et af Hjarnes fotos, taget et par dage inden den store indvielsesdag. Roevogn 260 skal flyttes fra værkstedet og hen til den lille bane-stump og det sker ved at flytte sporrammer en efter en…Godt, manuelt arbejde – udført af stærke, unge mænd. Og de arbejder sgu endnu! Bare ældre…

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #35-17  18/9:

EL-motoren åbnes og efterses. Alt ser tørt og godt ud og ingen slitage eller andet skræmmer, så der lukkes igen.  Det går fremad med at adskille M23 fra sit motorhus og denne aften blev det hævet første stykke. Det blev lidt lettere, da Carsten havde fået tømt de 60 liter

Læs mere

Nyt fra Bafd 16-09-2017

Efter en uge med en del regn, var det som om vejrguderne tilsmilede baneafdelingen på den lørdag, hvor vi skulle indlede svelleudskiftningsprojektet som vi fik midler til fra veterantogspuljen. På programmet stod udskiftning af sveller på rampen syd for Brandhøj, der fører banen op til sletten. Et pænt fremmøde sikrede

Læs mere

Torsdagsbilledet #128

Fra Hjarnes mappe 1 er her endnu et fint Torsdagsbillede.M24 var blandt de første lokomotiver, der ankom til Hedehusgården. Den gang var der endnu ikke anlagt spor og der hvor M24 står på en kort skinnestump, er der nu snedkerværksted. M24 kunne næsten køre ved egen kraft, da den ankom

Læs mere

Nyt fra Maskinafdelingen 13/9-2017

Så kom stumperne til E28, der har været en tur hos Sandblæseren, retur.Vi nåede næsten at få dem læsset af traileren, inden det begyndte at regne.Lars og JP var ellers mødt op for at forbedre sprøjtevognen, men de blev hurtigt shanghajet til at flytte stumperne fra traileren til et par

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #34-17  11/9:

M25 og M23 bytter plads i værkstedet, nu sommerkørslen er overstået. Efter en god sæsonafslutning dagen før, så havde vi nok at snakke om over kaffen J Hans fortsatte med at adskille alle de (tidligere) bevægelige dele og måtte tage de hårde metoder i brug for at få det skilt

Læs mere

Sommerens sidste køredag – 10. september 2017

I baggrunden er M25 klar til afgang med motortoget og No3 er også klar til at hente sine vogne. Efter en lørdag med heftig heldagsregn, så var vejret denne søndag imødeset med nogen spænding og lidt bekymring, men heldigvis viste vejrguderne sig fra den bedste side og det blev mere

Læs mere

Nyt fra Bafd. 09-09-2017

Inden vi tager fat på efterårets svelleudskiftningskampagne, havde vi lige en mindre opgave i det nordlige skifte på Sølund station. Fire sveller skulle skiftes, heraf de to lange sveller, der bærer skiftetrækket. Vi startede dagen som sædvanligt: Vi hentede M 12 og banevognen i vognhallen. Derefter kørte vi til Brandhøj,

Læs mere

Torsdagsbilledet #127

Dette Torsdagsbillede er helt ikonisk: John Dyrkilde og Jørgen Panum har lagt den første del af et spor, som nu er blevet til en bane på over 5 kilometer. De første år var det nærmest håndbygget svelle for svelle, men nu bruges der masser af maskinkraft. Billedet er taget få

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #33-17  4/9:

En ny Remissekat er under oplæring. Foreløbig sidder den mellem skinnerne, mens den gamle altid vandrede ovenpå… Jørgen og Carsten havde afhentet et læs materialer, der generøst var blevet os tilbudt i forbindelse med oprydning af et værksted. Fine stumper, som man altid kan få brug for. Efter aflæsningen, var

Læs mere

Nyt fra Bafd. 02-09-2017

Baneafdelingen var reduceret til tre mand på en lørdag, hvor vejret ellers i den grad indbød til udendørs arbejde. Første opgave var hurtigt klaret: Vi tømte to tipvogne for kløvet birkebrænde, der blev placeret forskriftsmæssigt i brændeskuret. De tomme tipvogne kom med til Brandhøj, hvor vi efter lidt rangering fik

Læs mere