Nyt fra Maskinafdelingen 21-08-2017

Så gik der for alvor “hul” på E28; Vi fik adskilt alle de bærende dele og rammen. Så nu venter en afrensning og sandblæsning af alle dele inden de samles igen. Et ‘før’ billede af E 28.  Et ‘efter’ billede. Steffen var forbi med et læs “haveaffald” i form

Læs mere

Torsdagsbilledet #125

Med de mange billeder vi har set fra Hedehusgården fra Hjarnes kamera, og efter at have set den nye jubilæumsfilm fra vores 40 års jubilæum, kan det være rart at komme lidt til vejrs og se Hedehusgården som den så ud tidligere. Heldigvis kan man gå på det Kongelige Bibliotek

Læs mere

Nyt fra Bafd 21-08-2017

De seneste par køredage er grene begyndt at hænge lidt for tæt på vores personvogne og passagerer. Arbejdsholdet fra baneafdelingen foretog derfor udrykning med et rydningstog. Vi startede med at rydde grene på strækningen fra Hedehusgård og ned ad rampen. Vi arbejdede under lidt af et tidspres, for vi skulle

Læs mere

Torsdagsbilledet #124

Vi har igennem den seneste tid set M 4 optræde en del – og måske særligt dens Bur-Wain-motor – her på bloggen. En hurtig gennembladning af nogle årgange af ‘Ingeniøren’ gav adskillige annonceillustrationer af Pedershaab-lokomotiver med Bur-Wain-motor. Her er to og en stump tekst. Ingeniøren 1951. PM-lok type BWD i lys

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #31-17  14/8:

Aftenrangering, så M25 kan komme over gravsporet Denne stille sommeraften startede med at vi sad i Damp á, fik en kop kaffe og talte om den hyggelige grillaften, som kun halvdelen havde haft mulighed for at deltage i. Bagefter fik M25 strammet bremserne, da de nye klodser er ved at

Læs mere

Grill-aften 12. august 2017

Vildmosen klar til turen. Da7 må blive i remisen Hvert år i august afholder Industribaneklubben det traditionsrige medlemsarrangement Grillaften. Til lejligheden blev Vildmosen gjort klar, så den kunne trække toget. Den har ikke kørt siden jubilæet i maj. En Grillaften starter med kaffetoget, der kører kl. 15 og udover medlemmerne,

Læs mere

Torsdagsbilledet #123

Ugens Torsdagsbillede er et lille afbræk i rækken af billeder fra Hjarnes fotoalbums. Genstanden på billederne blev fundet under rangering med vores Frichs-lokomotiv fra Vandbygningsvæsnet tidligere på året. På hylden bag førersædet lå en række genstande, der formentligt har ligget der ganske uforstyrrede siden lokomotivet stod i remisen i Agger.

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #30-17  7/8:

Motoren på M4 kører nu jævnt og uden diesel-os. Så snart kan lokomotivet atter samles. Per og Bjarne lyttede til M4´s motor, som nu kører godt og jævnt med næsten ingen røgudvikling. Det er resultatet af den fine indsats, der blev gjort sammen med Diesel House. Det kunne man læse

Læs mere

Renoveringsarbejde på M4 sommeren 2017 – et indlæg fra Diesel House :-)

M4 den 16. maj – klar til jubilæets lokomotivparade. Men lidt ekstra arbejde blev nødvendigt efterfølgende… Foto: Leif Vi er nogle gutter, som i flere omgange har forsøgt at få BurWain motoren i M4 til at køre, som sådan een nu engang skal. Vi prøvede med flere forskellige tiltag mandag

Læs mere

Torsdagsbilledet #122

Fra Hjarnes album 1 er her torsdagsbilledet af M25 22. februar 1976 (220276-15) Dds nr. 25 på Hedehusgården M25 er nyligt ankommet til Hedehusgården fra ophugger Petersen & Albecks plads i Sydhavnen, hvor lokomotivet havde henstået siden roebanen i Nakskov lukkede i 1968. I Tipvognen 3-76 står der:IBK´s stolhed. Diesel-elektrisk

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #29-17  31/7:

Per, Carsten og Jan var allerede fra morgenstunden mødtes med Steen og Ib fra Diesel House for at genmontere det ny-planede topstykke til Bur-Wain motoren. Håbet er at det nu er helt tæt – og det ser det ud til. Montagen og justering af både topstykke og oliepumper tog det

Læs mere

Særtog – Inside Track 28/7:

Vores fine, lille bane kendes også i det store udland og denne fredag fik vi derfor besøg af 30 engelske jernbane-entusiaster, som er på en 10 dages rundtur til danske veteranbaner og deslige. Det er et intensivt program, hvor vi har fået tildelt 2 timer af deres travle tid. De

Læs mere

Torsdagsbilledet #121

Et engelsk RFS-lok med sit tog i 900 mm sporvidde For at springe lidt frem i tiden – med temaet “Storebæltsvogn” – så stod der i mange år efter tunnelen var færdig – dette tog som en del af udstillingen om bygningen af Storbæltsforbindelsen, der lå ved betalingsanlægget på Korsør-siden.

Læs mere

Nyt fra Bafd og Mafd 22/7:

Storebæltsvognen i fuld bemaling ude i solskinsvejret. Skabelonerne er skabt efter studie af de forskellige lokomotiver og vogne, der kørte ved byggeriet af tunnelen under Bæltet. Der var et utal af variationer, som nu er vist i udvalg her. 47-24 i dens oprindelige miljø og med en noget slidt bemaling.

Læs mere

Torsdagsbilledet #120

Her slutter foreløbigt fortællingen fra T1 i Vanløse med at lokomotivet trækkes op på Svend Rasmussens lastbil og køres hjem til Hedehusgården, men der kommer naturligvis endnu flere fotos fra Hjarnes mapper de kommende torsdage. 240476-14a Fra Hjarne V. Andersens IBK-mappe 1

Læs mere