Torsdagsbilledet #151

På sidste Torsdagsbillede nød vi udsigten, men denne gang skal der mere fart på. Vi skal jo se om banekolonnen når til Sølund som planlagt. Derfor arbejdes der denne septemberdag i 1979 med understopning af sporet. Det foregik den gang med en håndholdt vibrermaskine. Det var hårdt for ryggen og

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #12-18 26/02:

Lars svejser endnu en trækstang til brug for BAfd Da et flittigt arbejdshold i lørdags fik både motor og dræsine ud af værkstedet, så brugte Erik, Martin og Carsten aftenen på at gøre værkstedet klar til det næste, store projekt med træarbejdet på GM32. Maskinerne blev testet og flyttet rundt

Læs mere

Nyt fra Bafd d. 24-02-2018

Frosten har bidt sig fast, så det var umuligt at fortsætte sidste weekends svelleudveksling foran vognhallen. Dagen blev derfor brugt med andre opgaver. Første opgave var at flytte vores Scania motor ud af snedkerværkstedet, så der kan blive bedre plads til et par nye maskiner. Da gårdspladsen var frosset, gik

Læs mere

Nyt fra Baneafdelingens hverdags-indsats, 3 på stribe

Hverdagsholdet lagde  mandag ud med klargøring til opsamling af de i lørdags udskiftede sveller. Trækbuk flyttedes på vinkeljern, således anbringelse blev vinkelret, med trækstang i skiftets tunger. Tirsdag var vi 4, og fik færdigsamlet sporskiftetrækket og således afsluttet opgaven til fungerende.   Derefter blev alle sveller opsamlet og stablet på deployer, og en næsten komplet

Læs mere

Nyt fra Maskinafdelingen #11-08 22-02

Et kig ind i maven på dieselpumpen Vi havde i dag besøg af Anders fra KAM-Diesel for at færdiggøre justeringen af dieselpumpen på M24. Vores mistanke om, at den var ude af justering, blev bekræftet; Efter en del mingeleren med at få måleudstyret tilpasset til den efterhånden aldrende dieselpumpe, kunne

Læs mere

Torsdagsbilledet #150

På denne uges Torsdagsbillede skal vi sammenligne med udsigten fra mindestenen den 25. august 1979 og så næsten 40 år senere, den 20. januar 2018. Der er jo sket lidt med træhøjden og så ville det ejheller være muligt at se banetoget, der er på vej op ad bakken, hvis

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #10-18 19/02:

Trækakslen til E28 er ved at være helt færdig, så nu kan snekkehjulet snart monteres Afrensningsarbejdet på Superfos-maskinen blev fortsat, men der var også tid til at vise et muligt nyt medlem rundt på Gården, sammen med Bruno. De to kender hinanden godt og det er en mand der både

Læs mere

Nyt fra Bafd. 17-2-2018

Efter et par dage med kulde og en smule sne, var lørdagens vejr baneafdelingen mildt stemt. Et anseeligt hold var samlet til dagens arbejde, der foregik på vognhalsbanegården. Sporviften foran vognhallen blev bygget i 1994-95 og svellerne vi dengang havde til rådighed var ikke de bedste. Derfor tager vi nu

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #09-18 15/02

Der tænkes og noteres Der var i dag besøg af Teknikere fra KAM-Diesel for at få styr på indsprøjtningen på M24. Det viste sig dog hurtigt, at det ikke er sådan “bare lige”! Vi har selv en masse dokumentation på motoren og KAM er i besiddelse af testrapporten fra den

Læs mere

Torsdagsbilledet #149

Sidste Torsdagsbillede blev der kørt “Gør-det-selv”-særtog, men der blev også arbejdet: Sådan et spor understopper jo ikke sig selv. Her udkøres der ballast på strækningen op mod Sølund den 16. juni 1979. Banetog med M24 Ballasttog med M2 Ballasttoget – i baggrunden Poulsens grusgrav. Man skulle betale for gruset…

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #08-18 12/02:

Redacteuren iført sikkerhedsudrustning Beduin-style 🙂 Det var simpelthen for koldt og mørkt til at køre Superfos-lokomotivet udenfor, men da der stadig er meget rust og maling at afrense, så blev der forsøgt med en dobbelt støvsugerløsning og presenning rundt førerhuset. Så kunne en del af støvet da holdes lokalt. Så

Læs mere

Nyt fra Bafd. 10-2-2018

På en kold lørdag med frost i jorden var der ikke mulighed for svelleudskiftning. I stedet tog vi til Brandhøj og arbejdede på flere fronter. Vi arbejdede i to hold. Et hold tog sig af læsning af resterne af en bunke nøddesten og et andet hold lokaliserede tipvognsunderdele og skinner

Læs mere

Torsdagsbilledet #148

På dette Torsdagsbillede kan vi se, at trafikken på banen allerede tog til… Det er Dansk Modelbane-union der er på udflugt under anvendelse af “Gør-det-selv”-princippet den 16. juni 1979. Det er den samme dræsine, der lige nu er under reparation på snedkerværkstedet efter et lidt for hårdt møde med et stillestående

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #07-18 05/02:

Dræsinen bliver repareret på fineste vist. De gamle planker er af forskellig tykkelse, så det er ikke helt simpelt. Opgaven med afrensning af Superfos-lokomotivet fortsætter med uformindsket kraft. Der bliver skrabet gammel maling og rust af og indenunder findes så den oprindelige farve, som nærmest er en sortgrøn. Egentlig en

Læs mere

Nyt fra Baneafdelingen, lørdag d. 3/2

På programmet stod svelleudskiftning i udtrækssporet. Mens der blev trukket spigre op, blev det hydrauliske lynskifte samlet og testet. Energivognen var meget belejligt let tilgængelig, idet denne pt står oppe i vognhallen Efter frokosten slog vejret om, i sne, men det hindrede ikke arbejdets færdiggørelse. Vi glæder os til næste

Læs mere