“Nyt fra Banen” opdateres for tiden ikke automatisk. Gå derfor direkte til nyhederne på vores Blog via dette link >

Læs mere

Torsdagsbilledet #140

Fra Hjarnes mapper tager vi nu et kig på den 5 og 6. august 1978, hvor der som vanligt arbejdes flittigt. Ikke alene skal der lægges spor ud i Hedeland, stationen på Hedehusgården skal også sporlægges, så der er plads til al det meget materiel, der kommer til klubben i

Læs mere

Nyt fra Bafd 25.11.2017

Traditionen tro samles en flok aktive på Hedehusgården morgenen efter julefrokosten, der i år blev afholdt på Axelborg. I den tågede frostmorgen gik fire mand lidt over 10 i gang med dagens opgaver. Lidt senere var endnu to medlemmer kommet ud af sengen, og selvom den ene hurtigt måtte tage

Læs mere

Årets julefrokost i billeder

Axelborg Bodega lagde lokaler til årets julefrokost Traditionen tro, så afholdt Industribaneklubbens aktive medlemmer den årlige julefrokost fredagen før det første juletog afgår. Så 20 havde tilmeldt sig og mødte op i godt humør på Axelborg Bodega.Der blev serveret en klassisk julefrokost og selvom ikke alt kom i rette rækkefølge,

Læs mere

Torsdagsbilledet #138

Torsdagsbilledet kigger stadig i Hjarnes mapper:Arbejdet med anlæggelse af banen til Sølund fortsætter og her udlægger sporholdet en prøvestreng af den næste delstrækning 15. juli 1978. I dag kan man ikke se hverken gård eller mejeri fra dette sted.Der er vokset tæt skov op her. Hjarnes Mappe1, negativ: 150778-2 –

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #45-17 20/11:

Fuld fart hen til vognen med løftegrej og kaffemøller   Aftenens store opgave havde vi jo gjort klar til i lørdags. Det fine, men temmelig beskidte lokomotiv fra fosfatfabrikken i Aalborg stod i værkstedet og første opgave blev at løfte det over på andre, svingbare deplorider. Dem havde vi også

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #44-17  18/11:

M25, M2 og M3, samt en roevogn måtte ud for at Superfos-maskinen kunne komme ud i det fri. For at kunne få klargjort udstillingen til juletid og for at få det ene Superfos-lokomotiv klargjort til henstilling på Brandhøj, så foretog Carsten og jeg denne lørdag en større materielrokade på en

Læs mere

Torsdagsbilledet #137

Sidst så vi M24 på vej ned ad bakken. Denne gang er vi nået til den 8. juli 1978 og sporet når næsten ned til kurven. I baggrunden ses hvad der en gang skal blive til ridebanen. Mon de når helt til Sølund inden september 1979. Tilføj billedtekst

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #43-17  13/11:

Ristestængerne til Da7 får en tur gennem fræseren, så de passer præcist ind i fyrkassen. De ristestænger, som Lars O. fik svejset forleden, satte Carsten denne aften i fræseren og fik udført den sidste tilpasning. Så nu har vi en stak reserver til fyrkassen i Da7. Kjeld, Hans og jeg

Læs mere

Nyt fra Bafd 10-11-2017

Svelleudskiftningskampagnen fortsætter. Et hold på fem mand drog til Flintebjerg trinbræt, hvor vi skulle arbejde videre på strækningen, som vi begyndte på 30. september. Dagens arbejdshold er ankommet til arbejdsstedet nord for Flintebjerg trinbræt. Lars, Finn og Ole fjerner lasker, mens Steffen mærker nye sveller op med boreskabelonen. Solen skinnede

Læs mere

Torsdagsbilledet #136

Vi afbryder lige udsendelsen fra Hjarnes mapper og bringer dette foto, som vi lige har modtaget direkte fra Frankfurter Feldbahnmuseum. Det er et helt flot og færdigt Oberursel-lokomotiv, der skal være midtpunktet i en udstilling om “Skabelsen af motorlokomotivet” maj næste år. Det er en helt utrolig krævende og speciel

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #42-17  6/11:

Lars O. er “dræsinefører” – beklager i øvrigt linsestøvfnug Aftenens første ”opgave” blev at hilse på Bruno, der også gerne vil være aktiv ved banen – men nok mest i Trafikafdelingen. Det er der også fint plads til! Bagefter drog vi en større flok ud i vognhallen for at køre

Læs mere

Nyt fra Bafd 4-11-2017

Selvom den yderste del af banen fra Rubjerg til Fem Ege er anlagt for mindre end 20 år siden, så er der efterhånden ved at være et behov for at udveksle enkelte sveller. Vi brugte lørdagen til dette, og kørte fra Hedehusgaarden med M30 med banevognen og Storebæltsvognen på slæb.

Læs mere

Hedelands udviklingsplan for 2017-2030 er nu tilgængelig!

HVB nævnes blandt andet på Udviklingsplanens side 32…   Der har i de sidste par år været et spændende arbejde i gang med fremtidsplaner for Hedeland. Både kommuner, brugere og borgere har medvirket i arbejdet med planerne, så alle har fået mulighed for at komme med deres ideer og bekymringer.

Læs mere

Torsdagsbilledet #135

Sidste Torsdagsbillede var man ved at etablere en skinnerampe. Denne dag, en uge senere skal lokomotivet trækkes op. M25 vejer 16 tons, så det var noget af en opgave for Pers grønne FIAT-varebil at trække op ad rampen – men op kom det ved brug af donkrafte og menneskelig råstyrke!

Læs mere